دستگاه نگهداری قلب

​دستگاه نگهداری قلب

 

پروفسور عباس اردهالی ،رئیس ایرانی بخش پیوند قلب و ریه دانشگاه یو سی ال ای آمریکا عصر شنبه در نشستی با خبرنگاران درباره دستگاه اختراعیش برای انتقال قلب پیوندی صحبت کرده است. این دستگاه اما چطور کار می‌کند و چرا مهم است ؟

از زمانی که اولین پیوند قلب در دسامبر سال ۱۹۶۷ توسط دکتر کریستیان بارنارد انجام شد برای انتقال قلب پیوندی تنها امکان موجود استفاده از یخ و جعبه یا باکس‌های عایق بوده است. در‌واقع همیشه انتقال اعضای پیوندی یک جنگ با زمان به حساب می‌آمد.


با روش قدیمی قلب در بیرون بدن بدون داشتن تپش بین ۴ تا ۶ ساعت می‌توانست دوام آورد. پروفسور اردهالی،جراح ایرانی دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای اما چند سالی است دستگاهی را اختراع کرده که می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ ساعت قلب را در حالی که بیرون بدن می‌تپ برای عمل پیوند آماده نگهداری کند.

با استفاده از این دستگاه امکان حمل قلب از نقطه ای به نقطه دیگر در یک کشور یا حتی کشور دیگر فراهم می‌شود. در بسیاری موارد در زمان انتقال عضو پیوندی به روش قدیمی به خاطر مسائل مختلف از ترافیک گرفته یا مشکلات فنی بحران به وجود می‌آید اما این دستگاه این مسئله را کاملاً امن می‌کند.

پیش از این هر چقدر بیمارستان دریافت عضو تا محل پیوند فاصله بیشتری داشت ریسک عمل پیوند بالا می‌رفت و حتی احتمال صدمه به قلب وجود داشت.


هر چند این مسئله برای خبرنگاران ایرانی به تازگی تشریح شده اما خبر اختراع آن در سال ۲۰۱۲ به رسانه‌‌های جهان رسیده و مورد توجه بسیاری قرار گرفت. در‌واقع با استفاده از این دستگاه برای اولین بار در تاریخ پزشکی دنیا، قلب انسان بیرون از بدن همچنان تپش دارد.

بیشترین ساعتی که این دستگاه موسوم به Transmedics توانسته قلب انسان را پس از خارج کردن از بدن برای پیوند زنده نگه دارد حدود ۹ ساعت و ۵۶ دقیقه بوده اما به گفته دکتر اردهالی ممکن است این مسئله تا ۲۴ ساعت هم امکان پذیرباشد.


در‌واقع این دستگاه کاری می‌کند که قلب پیوندی به صورت مصنوعی فعالیت خود را ادامه دهد. قبل از اینکه قلب دهنده از بدن خارج شود، یک لیتر از خون فرد اهدا کننده گرفته می‌شود تا قلب اهدایی در دستگاه با استفاده از جریان خون خودش زنده و گرم بماند.

همچنین این دستگاه یک نمایشگر نظارتی به صورت بی‌سیم دارد که کادر پزشکی می‌توانند به وسیله آن علایم حیاتی قلب داخل دستگاه را کنترل کنند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت