MVPپرولاپس دریچه میترال

MVPپرولاپس دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال= افتادگی دریچه میترال

پرولاپس‌ دریچه‌ میترال‌ یک‌ اختلال‌ نسبتاً شایع‌ و اغلب‌ خوش‌خیم‌ است. دریچه میترال دو پره یا لیف لت دارد و بین حفرات سمت چپ قلب یعنی دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. در حین انقباض دهلیز چپ دریچه باز و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ میشود ولی در حین انقباض بطن چپ بسته می شود و مانع ورود خون به دهلیزها می گردد.

در برخی افراد یکی از این پره ها یا هر دوی آن ها بزرگتر بوده یا بافت نرمتر داشته و بنابراین هنگامی که بطن چپ منقبض می شود و دریچه ها بسته می شوند ، پره های دریچه بجای گرفتن شکل قیفی شکل نرمال، به سمت عقب و به درون دهلیز چپ (مانند یک چتر نجات به داخل ) خمیده می شوند ( افتادگی یا پرولاپس). و این ناهنجاری در بسته شدن دریچه میترال قلبی را پرولاپس دریچه میترال ( MVP ) می نامید. MVP شایع ترین شکل بیماری دریچه قلب است و گاهی می‌تواند به همراه درجاتی‌ از نشت خون از ورای‌ دریچه‌‌ (نارسایی‌ میترال‌) باشد.

علل‌ :علت‌ این‌ اختلال‌ در بسیاری‌ موارد ناشناخته‌ است‌ اما به نظر می رسد در برخی بیماران ناشی از اختلال ژنتیکی بافت کلاژن باشد. این‌ اختلال‌ ممکن‌ است‌ با برخی بیماری‌های‌ مادرزادی‌ قلب‌ همراه‌ باشد.

روش های پاراکلینیک برای تشخیص :

الکتروکاردیوگرام : اگرچه در بیماران مبتلا به MVP الکتروکاریوگرام ممکن است اطلاعات نسبتاً ارزشمندی فراهم کند اما بیماران معمولاً ECG طبیعی دارند. الکتروکاردیوگرام ها ممکن است در اثبات آریتمی ها در بیمارانی که طپش قلب دارند سودمند باشد.

اکوکاردیوگرام : یک اکوکاردیوگرافی مفید ترین آزمون غیر تهاجمی برای تشخیص MVP است. این روش در شناسایی وضعیت غیرطبیعی و پرولاپس لت های دریچه میترال موثر است. اکوکاردیوگرام ها در تعیین اندازه دهلیز چپ، اندازه و عملکرد بطن چپ نیز سودمند است. اکوکاردیوگرام در تعیین میزان پس زدن خون از میترال کمک میکند .

در بیماران مبتلا به MVP بدون علامت اکوکاردیوگرام های متوالی معمولاً ضروری نیست مگر در بیمارانی که نشانه های بالینی بدترشدن بیماری شان را نشان می دهند.

سیر بالینی و پیش آگهی : پرولاپس دریچه میترال اختلالی قابل پیشگیری نیست. بیماران مبتلا به MVP می توانند زندگی طبیعی و بدون علامتی را داشته باشند. پیش آگهی برای فرد مبتلا به MVP خفیف بدون نارسایی آئورت (پس زدن خون از دریچه) عالی است.

شدت پرولاپس دریچه میترال طیف وسیعی دارد. اغلب بیماران مبتلا به این بیماری بدون علامت هستند در حالی که برخی دیگر علایمی دارند که کیفیت زندگی آنان را تغییر می دهد. در کل معمولاً یک‌ اختلال‌ خوش‌خیم‌ است‌ که‌ زندگی‌ طبیعی‌ را مختل‌ نمی‌کند و پیش آگهی دراز مدت این بیماری عالی است اما

زیرمجموعه کوچکی از بیماران عوارضی شدیدی نشان می دهند مثل: نارسایی‌ میترال‌ (پس‌ زدن‌ خون‌ از طریق‌ دریچه‌ میترال‌) و به‌ ندرت‌ بروز عوارض‌ زیر: نارسایی‌ احتقانی‌ قلب‌ ، سکته‌ مغزی‌ ، آندوکاردیت‌ عفونی‌.

بروز این علائم با شدت بیماری دریچه ای مرتبط است و در موارد خفیف بیماری بسیار بسیار نامحتمل است.

علایم‌

علایم‌ شایع‌ : این‌ اختلال‌ در خانم‌های‌ جوان‌ تا میانسال‌ شایع‌تر از اقایان است‌.اما فرمی از بیماری در مردان بالای ۵۰ سال دیده می شود و این مردان نسبت به زنان و جوانترها سه برابر بیشتر در معرض خطر نارسایی میترال (MR) شدید هستند .

در اغلب‌ موارد علامتی‌ وجود ندارد و لی پرولاپس‌ دریچه‌ میترال‌ یک‌ صدای‌ قلبی خاص ‌(کلیک clik میان سیستولیک و گاهی یک سوفل قلبی انتهای سیستولیک در صورت پس زدن خون) ‌ ایجاد می‌کند که با گوشی‌ پزشکی‌ شنیده‌ شود و معمولا این‌ اختلال‌ در طی‌ یک‌ معاینه‌ معمول‌ کشف‌ می‌گردد.پس اغلب‌ موارد شکایتی وجود ندارد ، اما گاهی علائم زیر را می دهد:

درد سینه‌ (تیرکشنده‌، مبهم‌ یا فشارنده‌) یا ناراحتی قفسه سینه،
تپش‌ قلب و ‌ اضطراب‌
احساس‌ سبکی‌ سر هنگام‌ برخاستن‌ از حالت‌ نشسته‌ یا خوابیده‌
‌ خستگی و تنگی نفس
برخی از بیمارانی که MVP پرولاپس دریچه میترال دارند، علایمی را نشان می دهند که که به نظر می رسد که به این بیماری ارتباطی ندارد مانند: حملات پانیک، طپش قلب، اضطراب، خستگی، طپش قلب، میگرن، افت فشارخون و سندرم روده تحریک پذیر.

Mitral Valve Prolapse
Mitral Valve Prolapse

 

MVP یا انسداد دریچه میترال (Mitral Valve Prolapse) یک حالت قلبی است که در آن دریچه میترال قلب (دریچه‌ای که خون از طریق آن از دهلیز چپ به ورودی کامره چپ قلب می‌رود) غیرطبیعی بزرگتر شده یا به سوی دهلیز چپ پرت می‌شود.

دریچه میترال از دو برگ تشکیل شده است که در هنگام انقباض قلب، باز می‌شوند و خون را به ورودی کامره چپ قلب هدایت می‌کنند.

در حالت طبیعی، این دریچه بسته می‌شود تا جلوی برگشت خون از کامره چپ به دهلیز چپ را می‌گیرد. اما در برخی افراد با MVP، برگهای دریچه میترال بزرگتر شده و در هنگام انقباض قلب به سمت دهلیز چپ باز می‌شوند.

این موضوع ممکن است منجر به عقب ریختگی کوچکی از خون به دهلیز چپ شود.

بیشتر موارد MVP بیماری بی‌خطری است و بدون علائم خاصی ایجاد می‌کند. اما در برخی موارد نادر، ممکن است علائمی مانند درد قفسه سینه، ضربان نامنظم، خستگی، احساس تپش قلب، و بی‌خوابی رخ دهد. در صورت بروز علائم نگران‌کننده، تشخیص و درمان توسط یک پزشک قلب و عروق توصیه می‌شود.

لازم به ذکر است که دریچه میترال بزرگتر شده یا پرولاپس به تنهایی به احتمال زیاد عوارض جدی ایجاد نمی‌کند و در اکثر موارد نیاز به درمان خاصی ندارد. اما در موارد نادری که علائم و عوارض جدی دارد، ممکن است نیاز به مداخله جراحی یا داروهای خاص باشد.

همچنین، مراقبت‌های عمومی مانند مدیریت استرس، فعالیت بدنی منظم، و مصرف مقادیر مناسبی از کافئین نیز ممکن است توصیه شود. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و بررسی وضعیت شما، مراجعه به یک پزشک متخصص قلب و عروق ضروری است.

 

u

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت