معرفی بخش استرلیزاسیون CSR

CSR چیست؟

CSR در بیمارستان  بخش بسیار پر اهمیتی می باشد. عملکرد  نادرست این بخش فعالیت اتاق عمل را ناکام خواهد نمود CSRیا مرکز استریل مکانی است که کلیه وسایل مورد نیاز بخشها و  اتاق عمل بیمارست ان در آنجا ضدعفونی  و استریل می گردند.بهترین مکان برای قرارگیری بخش CSR در نزدیکی اتاق عمل است تا هنگام حمل و نقل از هدر رفتن وقت و ایجاد خسارت به دستگاهها و وسایل جلوگیری شود درب ورودی بخش CSR باید به اندازه ای بزرگ باشد ( حدودا” ۲۰/۲ متر )  تا عبور و خروج ترالی و برانکارد به راحتی امکانپذیر باشد .

(ترالی سبدها ی بزرگی هستندکه وسایل قبل ویا بعد از استریل روی آن چیده می شوند)

سیستم تهویه CSR بسیار اهمیت داشته و باید بتواند به خوبی کار کند .دما در بخش مذکور بدلیل کارکرد دستگاههای اتوکلاو عموما” بالاست . بنابراین باید با استفاده از تهویه مناسب دما را کاهش ودر حد ایده ال نگهداشت .

CSR چیست؟
CSR چیست؟

 

دستگاه های موجود در CSR

اتاق مخصوص استرلیزاسیون باید موارد زیر را حتما داشته باشد
فور.
اتو کلاو.
ست شور .
وسایر ابزار برای شستشوی ادوات جراحی

 

دستگاه اتوکلاو

اتوکلاو بخار به دستگاهی گفته میشودکه در آن درجه حرارت باید بااستفاده از بخار قابل دستیابی باشد.دستگاه اتوکلاو باید به گونه ای طراحی گردد که ورود وسایل استریل ا ز   یک در و خروج آنها از در دیگر باشد .

اتوکلاو اتوماتیک
اتوکلاو اتوماتیک

اتوکلاو اتوماتیک
وسایل در داخل اتوکلاو باید به گونه ای قرار بگیرند که فضای خالی بین  آنها وجود داشته باشد و بخار به راحتی در میان آنها نفوذ کند در دستگاه اتوکلاو وسایلی مثل گان و شان و ست های اتاق عمل  استریل می شوند مدت ماندگاری استریل وسایل توسط اتوکلاو   نسبت به سایر دستگاه ها ی استریل بیشتر است. وسایل قبل از ورود به اتوکلاو توسط پرسنل بخش csr پک می شوند و سپس درون دستگاه قرار می دهند

کلیدهای اتوکلاو اتوماتیک
کلیدهای اتوکلاو اتوماتیک

دارای دو صفحه مدرج دایره ای شکل جهت نمایش میزان فشار دستگاه .دارای دکمه ای است جهت انتخاب جنس ماده ای که قرار است استریل شود( مایع یا جامد ) همچنین این دستگاه دارای یک نمایشگر درجه حرارت می باشدپمپ خلاء در آغاز مراحل استریلیزاسیون با ایجاد مکش ، هوای داخل محفظه راتخلیه کرده و سپس بخار وارد دستگاه میشود

اتوکلاو دستی

اتوکلاو دستی
اتوکلاو دستی

دراتوکلاو دستی اگرچه اصول کار همانند اتوکلاو اتوماتیک است اما تفاوتهایی بدین صورت دارند که برای ورود بخار به محفظه ، شیر ورودی به صورت دستی باز و بسته میشود و تخلیه بخار نیز بصورت دستی انجام میگیردو باز و بسته کردن در نیز به صورت دستی انجام میشود.
زمانی از این اتوکلاو استفاده میشود که اتوکلاو اتوماتیک  دردسترس نباشد یا دارای مشکل فنی باشد

ست شور
ست شور
ست شور
وسیله مکعبی شکلی ( شبیه ماشین ظرفشویی) میباشد . دارای یک مخزن است که آنرا پر از آب بهمراه  مواد ضد عفونی کننده میکنند و ست های جراحی را که ابتدا با برس تکه های درشت گوشت و خون بجا مانده از عمل در لابلای آنها راخارج کرده اندبه درون این مخزن میاندازند.ست شور دارای سیستم ویبره ( لرزاندن ) جهت خارج  کردن مواد ریز لابلای ست جراحی می باشدکه میزان ان نیز قابل تنظیم است. یک تنظیم کننده جهت   تنظیم دمای آب درون مخزن دارد این دستگاه مجهز به یک شیر تخلیه نیز میباشد .
فور
فور
فور، AVEN

فور یکی دیگر از دستگاه های استریل می باشد که وسایل را بوسیله ی حرارت خشک استریل می کند معمولا وسایل حساس و نوک تیز توسط فور استریل می شوند وسایل درون فور بدون روکش قرار می گیرند.

تستر ها

استریل شدن وسایل  بسیار پر اهمیت می باشد و اگر دستگاه ها درست کار نکنند استریل به خوبی انجام نمی شود به همین دلیل چند روش برای تست کردن دستگاهها وجود دارد

۱-تستر میکروب: یکی از این روش ها تستر میکروب می باشد که به رنگ بنفش می باشد. هر هفته یک بار این شیشه های تستر را درون دستگاهها قرار می دهند و دستگاه را روشن می کنند اگر پس از اتمام مرحله ی استریل رنگ آن زرد شد یعنی دستگاه درست کار می کند.

۲-تستر کلاس ۶:
تستر  اتوکلاو
تستر اتوکلاو
در هر یک ازپک هایی که می خواهند درون دستگاه اتوکلاوقرار  دهند یکی از این تست ها رامی گذارند اگرخط آن مشکی شد مشخص میشود که استریل به خوبی صورت گرفته اگرقهوه ای شد بخار دستگاه  اشکال دارد و اگر نارنجی شد هم بخار و هم دما ی دستگاه اشکال دارد.
۳-نوار چسب :
نوار چسب تست استریل
نوار چسب تست استریل
نواری که روی پک قرار می گیرد یک سری خطوط دارد که قبل ازاستریل  سفید هستند اگر استریل به خوبی انجام شود این
خط ها  مشکی رنگ می شوند .
۴-پک های آماده ی استریل:
پک های آماده ی استریل
پک های آماده ی استریل

یک سری پک های آماده وجود دارد که هر روز جهت تست درون دستگاه قرار می گیرند این پک ها حاوی  یک برگه ی طرح به رنگ آبی است که ما بین ۱۰۰ برگ ساده ی دیگر قرار گرفته است بعد از اتمام کار دستگاه پک را باز می کنند باید رنگ آن از آبی به مشکی تغییر کند.

نمونه ای از یک برچسب قبل و بعد از استفاده
برچسب های تست استریل
برچسب های تست استریل

فوتر سایت