کاست فیلم رادیولوژی

کاست فیلم رادیولوژی

کاست فیلم رادیولوژی
کاست فیلم رادیولوژی

کاست فیلم رادیولوژی وسیله ای مربعی یا مستطیل شکل است که از پلاستیک یا فلز ساخته شده و از آن به منظور: محافظت از فیلم های رادیولوژی در مقابل ضربه ، خط و خش جلوگیری از ورود نور به داخل به جهت مانع از تار شدن فیلم رادیولوژی جلوگیری از ورود گرد و غبار و خودداری از خراب شدن فیلم رادیولوژی میگردد

کاست در رادیولوژی:
محفظه ای برای نگهداری فیلمهای حساس به نور می باشد. وظیفه کاست عبارت است از:
۱) نگهداری از صفحات تشدید کننده و محافظت آنها در برابر آسیب.
۲) جلوگیری از ورود نور به کاست و مه آلوده کردن فیلم.
۳) ایجاد تماس کامل و یکنواخت بین فیلم و صفحات تشدید کننده.
۴) جلوگیری از آلوده شدن و نشستن گرد و غبار برروی صفحات تشدید کننده.

 

ساختمان کاست

کاست از یک قسمت قدامی ( front ) و یک قسمت خلفی ( Back ) تشکیل شده است و این دو قسمت توسط یک لولا به همدیگر متصل شده اند.

برروی سطح پشتی کاست یک ورقه نازک از سرب قرار گرفته است و بر روی آن یک اسفنج پلاستیکی فشرده می چسبد و بر روی آن یک صفحه تشدید کننده روی اسفنج متصل می شود.

قسمت داخلی سطح قدامی کاست که بعضی مواقع به اسم کاست( cassette well ) شناخته می شود، دارای یک صفحه تشدید کننده و یک قطعه کوچک سربی که برای ایجاد ناحیه بدون تابش بر روی فیلم استفاده می شود، می باشند.

این ناحیه برای ثبت مشخصات بیمار به کار برده می شود.

در برخی از کاستها، زیر صفحه تشدید قدامی کاست نیز یک لایه اسفنج متراکم می گذارند. شرکتهای مختلف از قفلهای گوناگونی برای کاستها استفاده می کنند.

 

مثلاً عده ای از آنها قفلهای فنری و عده ای دیگر از قفلهای میله ای لغزشی استفاده می کنند،‌ اما در تمام آنها هدف اصلی چیزی نیست جز اینکه در حالت بسته از ورود نور به داخل کاست جلوگیری کند و با فشار اسفنج متراکم تماس کامل و یکنواختی بین فیلم و صفحات تشدید کننده به وجود آورد.

تمامی قسمتهای فلزی یا پلاستیک درون کاست باید با رنگ مشکی پوشیده شوند تا از انعکاس نور در کاست جلوگیری شود، باید خاطر نشان ساخت که کاستهایی برای آینده طراحی شده اند که در آنها قسمت پشت کاست خمیده ساخته می شود.

این کار باعث ایجاد تماس کامل بین فیلم و صفحه تشدید کننده می شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت