عمل لیزیک

عمل لیزیک

لیزیک نوعی عمل جراحی چشم است که به منظور رفع عیوب انکساری چشم در افراد نزدیک بین، دوربین و آستیگمات انجام می شود. در این عمل، چشم پزشک برای اصلاح قرنیه از لیزر اگزایمر استفاده می کند

عمل لیزیک

 

 

? عمل لیزیک با استفاده از دستگاه میکروکراتوم لایه نازکی از قرینه را برداشته و سپس با استفاده از لیزر اکسایمر بخشی از بافت قرنیه را تراش داده، با ابداع لیزیک این عمل به سرعت عمومیت یافت و در بسیاری از مراکز جایگزین سایر روشها مانند RK (برش قرنیه) و PRK (لیزر) گردید گر چه امروزه این روش ها هر کدام کاربردهای خاص خود را نیز دارند.

? طریقه ی عمل آن به این صورت است که نخست با استفاده از یک وسیله اتوماتیک به نام میکروکراتوم لایه نازکی از قرنیه برداشته  شود وجود این لایه نازک اجازه بهبود سریع دید و کاهش ناراحتی های پس از عمل را می دهد امروزه از انواعی از لیزر جهت برداشتن این لایه هم استفاده می شود.

 

پس با استفاده از لیزر اکسایمر که با کنترل کامپیوتر صوتر می گیرد قرنیه تراش داده می شود و به این ترتیب عیب انکساری اصلاح می گردد. لیزر اکسایمر از جنس نور ماورای بنفش (uv) می باشد و همان لیزری است که در عمل PRK (لیزر) مورد استفاده قرار می گیرد، لایه نازک محافظ پس از تراش قرنیه به جای اولیه ی خود بازگردانده شده، بدون اینکه نیاز به بخیه باشد پس از چند دقیقه در محل خود چسبیده و محکم می شود بنابراین به پانسمان هم نیازی نیست.

? کل زمان این عمل برای هر چشم کمتر از ۱۰ دقیقه می باشد، بیمار ضمن عمل احساس درد نمی کند بهبود دید سریع بوده و با درد کم یا بدون درد همراه می باشد قطره های چشمی پس از عمل فقط برای یک هفته استفاده می شود لیزیک یک روش موثر برای اصلاح نزدیک بینی های متوسط و شدید است از نظر کارایی می توان لیزیک را موفق ترین روش اصلاح عیب انکساری دانست همچنین آستیگماتیسم همراه با نزدیک بینی نیز با این روش اصلاح می گردند این عمل برای درمان دور بینی و آستیگماتیسم همراه با آن کاربرد دارد میزان موفقیت در این نوع عیب انکساری کمتر می باشد.

 

لیزیک همانند هر روش جراحی عوارضی نیز ممکن است ایجاد کند دیدن هاله یا سایه در کنار تصویر در چند ماه اول شایع است. میوپی در شب که باعث می شود در شب برای دید کامل احتیاج به عینک مختصری باشد.

 

خشکی چشم در روند ترمیم پس از عمل لیزیک ممکن است بیمار احساس خشکی چشم کرده و به قطره اشک مصنوعی برای تسکین موقت نیاز داشته باشد ناراحتی و دردی که اغلب در ۶ تا ۲۴ ساعت اول ایجاد می شود با مسکن ها رفع می شود و چشم به نور خورشید موقتاً حساس تر می شود. ۴ تا ۶ هفته نخست بعد از عمل کیفیت دید علی الخصوص دید نزدیک افت می کند و به تدریج و به صورت خود به خودی بهبود می یابد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت